Usein kysytyt kysymykset

Jäikö joku asia askarruttamaan?

Olemme koonneet alle vastauksia meiltä useimmin kysyttyihin kysymyksiin. Jos et löydä täältä vastausta, voit olla yhteydessä myös suoraan Hopen paikallistoimijoihin.

ASIAKKAAT

Millaista apua Hopesta voi saada? Mitä ei voi saada?

Meiltä voi saada muun muassa vaatteita, kenkiä, urheiluvälineitä, leluja, pelejä, kodin pientarvikkeita, vauvanhoitotarvikkeita – aina sen mukaan mitä olemme lahjoituksina saaneet. Lisäksi tuemme lasten ja nuorten harrastuksia ja mahdollistamme arjen elämyksiä esimerkiksi pääsylippulahjoituksin. Meiltä ei voi saada suoria rahalahjoituksia.

 

Miten voin hakea apua? Kuinka usein?

Voit hakea apua kotisivuiltamme löytyvän “Kaipaan apua” -lomakkeen kautta tai lähettämällä sähköpostia suoraan lähimmälle paikallistoimijallemme. Osalla toimijoistamme on käytössä myös puhelinpäivystysajat. Löydät lähimmän paikallistoimijan yhteystiedot täältä:  http://www.hopeyhdistys.fi/yhteystiedot/

Se kuinka usein voit hakea ja saada apua riippuu paikallistoimijastamme: heidän asiakas- sekä lahjoitusmääristään. Pääsääntöisesti apua on mahdollista saada 1-6 kertaa vuodessa, aina siihen saakka kunnes perheen tilanne on korjaantunut tai perheen nuorin lapsi tulee täysi-ikäiseksi.

 

Saako Hopen kautta ruoka-apua?

Meillä ei ole ruokajakelua. Osalla paikallistoimijoistamme on kuitenkin toisinaan jaossa esimerkiksi kuivaruokatuotteita.

 

Lapseni tarvitsevat vaateapua, mutta nyt on bussirahatkin niin tiukassa, etten pääse itse noutamaan niitä Hopelta. Miten toimin?

Ole rohkeasti yhteydessä lähimpään paikallistoimijaan ja kerro tilanteestasi. Monesti löydämme ratkaisun.

 

Mitä asiakaskäynnillä tapahtuu?

Käytännöt vaihtelevat hieman paikallistoimijoittain. Osa toimijoista pakkaa lahjoitukset valmiiksi, osa ottaa asiakkaat varastolle valitsemaan tarvitsemansa. Jos et ole yhteydenoton yhteydessä täyttänyt asiakastietolomaketta, saat täyttää sen asiakaskäynnin aluksi. Vapaaehtoisemme ovat paikalla sinua varten ja voit koska tahansa käyntisi aikana kysyä heiltä ohjeita tai apua.

 

Miksi asiakastietoja kerätään?

Tietoja kerätään, koska tilastoimme asiakasmäärämme vuosittain. Asiakastietojen perusteella voimme myös tilaisuuden tullen tarjota perheellesi elämyslippuja tai muuta lahjoittajien lahjoittamaa “ekstraa”. Löydät asiakasrekisteriselosteestamme tietojen käsittelyyn ja hävittämiseen liittyviä tietoja.

 

En halua, että tuttavani saavat tietää minun olevan Hopen asiakas. Voinko luottaa siihen, ettei tietoni kulkeudu Hopelta eteenpäin?

Kaikki vapaaehtoisemme eivät hoida avunpyyntöihin liittyviä asioita, mutta kaikki Hopen vapaaehtoiset allekirjoittavat vaitiolositoumuksen. Vaikka vapaaehtoinen olisikin tuttava, koskee vaitiolo myös häntä. Pääsy asiakastietoihin on vain heillä, joiden tehtävien hoitaminen sitä edellyttää.

 

Miten tasapuolisuus turvataan?

Olemme tehneet rajoituksia siihen, kuinka paljon vaatteita meiltä voi valita tai saada mukaansa. Sääntönä on yksi kassillinen per lapsi. Elämyslippulahjoitukset yleensä arvomme ja arvonnassa ovat mukana ne perheet, jotka eivät kuluvan vuoden aikana ole vastaavia lahjoituksia saaneet.

 

LAHJOITTAJA

Mitä voin lahjoittaa, milloin ja minne?

Voit lahjoittaa ehjiä, puhtaita ja ajanmukaisia vaatteita, kenkiä, urheiluvälineitä, leluja, pelejä, kodin pientarvikkeita ja vauvanhoitotarvikkeita – oikeastaan kaikkea mitä lapsiperheessä tarvitaan. Löydät lähimmän paikallistoimijan ilmoittamat vastaanottoajat helposti Facebookista tai voit olla heihin yhteydessä: hopeyhdistys.fi/yhteystiedot

 

Otatteko vastaan aikuisten vaatteita?
Osa paikallistoimijoista ottaa vastaan myös aikuisten vaatteita. Saat tiedon tästä olemalla yhteydessä lähimpään paikallistoimijaan.

 

Mistä tiedän, kelpaako lahjoitukseni Hopelle?

Jos vaate tai tavara on sellainen, jonka antaisit ystäväsi lapselle, se kelpaa meille. Toisinaan

varastohyllymme ovat kovin täynnä tai käynnissä on esimerkiksi kausivaatteiden esille laitto emmekä voi ottaa kaikkia tarjottuja lahjoituksia vastaan. Kerromme tästä silloin sinulle ja toivomme ettet pahastu.

 

Mihin joutuvat Hopelle kelpaamattomat lahjoitukset?

Kierrätämme ne eteenpäin paikkakunnittain vaihteleville tahoille. Periaatteenamme on, ettei poistoon menevien vaatteiden ja tavaroiden hävittämisestä tulisi meille kustannuksia ja että ne menevät edelleen hyötykäyttöön.

VAPAAEHTOINEN

Kuka voi olla vapaaehtoinen?

Vapaaehtoisena voi toimia kuka tahansa, joka sitoutuu Hopen sääntöihin ja toimintaperiaatteisiin.

Voinko olla vapaaehtoisena, vaikka en puhu suomea?
Mikäli vapaaehtoisemme on valmis opastamaan osaamallaan kielellä sinua, tämä on mahdollista. Pääsääntöisesti Hopessa asioidaan suomen kielellä.

 

Mitä kaikkea vapaaehtoinen voi tehdä Hopella?

Suurin osa vapaaehtoistyön tunneista käytetään toimipisteillämme lahjoitusten lajittelussa ja

asiakastyössä. Koska paikallistoiminta pyörii vapaaehtoisvoimin, voit osallistua hyvin monenlaisiin tehtäviin: esimerkiksi viestintään, markkinointiin, kampanjoihin ja yritysyhteistyöhön. Osan tehtävistä voi hoitaa myös ns. etätyönä.

 

Miten estetään vapaaehtoisten tekemät väärinkäytökset ja lahjoitusten joutuminen “omaan taskuun”?

Jokainen vapaaehtoinen sitoutuu toimimaan sääntöjemme sekä arvojemme mukaisesti: tähän sisältyy luotettavuus lahjoitusketjun jokaisella askeleella. Joskus voi elämä heitellä niin, että vapaaehtoisesta tulee asiakas, kuten myös niin, että asiakkaasta tulee vapaaehtoinen. Tällöin apua voi saada kuten muutkin asiakkaat: kertomalla tilanteestaan ja toimimalla asiakkaille luotujen käytäntöjen mukaan.

YLEINEN

Miten asiakkaat löytävät teidät? Millaisia perheet ovat?

Noin puolet asiakkaista ohjautuu toimintamme piiriin julkisten sosiaalipalvelujen tai muiden yhdistysten kautta. Osa on löytänyt meidät netin välityksellä, osa on saanut vinkin avun hakemiseen ystävältään. Asiakkaamme ovat aivan tavallisia lapsiperheitä, joilla vähävaraisuuden vuoksi on tilapäinen tai pidempi avuntarve. Vähävaraisuuden taustasyyt vaihtelevat.

 

Miten tarkastamme asiakkaiden todellisen avuntarpeen?

Jokainen asiakas esiintyy omalla nimellään ja omilla yhteystiedoillaan ja apua voi hakea omalle perheelleen. Mahdolliset väärinkäytösepäilyt otamme puheeksi matalalla kynnyksellä.

 

Miten toiminta rahoitetaan?

Vapaaehtoistoiminnan organisoinnissa ja kehittämisessä meitä tukee Stea. Kaupungit ja kunnat tukevat meitä pääsääntöisesti tilakuluissa. Avustustyöhön kohdennettavat varat saadaan yrityksiltä ja yksityisiltä.

 

Millä eri tavoilla yritys tai yhdistys auttaa Hopen kautta?

Meille voi tulla tekemään yrityksen vapaaehtoispäivää, järjestää rahankeräystempauksia, tehdä tuote-/tavaralahjoituksia tai antaa vaikkapa ammattitaitoasi käyttöömme. Ole rohkeasti yhteydessä – kerromme mieluusti lisää.