Asiakkaille tiedoksi! Monilla toimipisteillämme on tällä hetkellä ruuhkaa ja avunpyyntöihin vastaamisessa voi kestää normaalia pidempään. Odotathan vastausta kärsivällisesti.

Toisen roska on usein toisellekin roska – ei aarre

Mitä Hopelle voi lahjoittaa

Hopen toiminnan perusta on aina pohjautunut kierrätykseen – toiselle tarpeeton kiertää kauttamme sitä tarvitsevalle. Hyväsydämisten lahjoittajien avulla olemme pystyneet tarjoamaan vaatteita, kenkiä, tekstiilejä, harrastusvälineitä ja pieniä kodin tavaroita tuhansille ja taas tuhansille vähävaraisille perheille. Emme kuitenkaan voi auttaa sellaisilla lahjoituksilla, jotka ovat käyttökelvottomia.

Jokainen Hope -paikkakunta kerää lahjoituksia omien tarpeiden ja aikataulujensa mukaan. Lahjoituksien kerääminen, lajittelu ja hyllyttäminen vaatii vapaaehtoistyöntekijöiltä paljon aikaa, mutta samalla se on myös mukavaa yhdessä tekemistä hyvän asian puolesta. Ikävä kyllä vapaaehtoistyöntekijöidemme arvokasta aikaa hukkaavat huonokuntoiset lahjoitukset, joiden paikka olisi jätekeräyksessä, eikä meillä.

On todella kurjaa, miten jotkut ihmiset ajattelevat, että köyhän perheen tulisi olla kiitollinen ja iloinen kaikesta, mitä he ilmaiseksi saavat. Mutta mitä luulet, olisiko sinun lapsesi iloinen, jos hänelle annettaisiin vain likaisia vaatteita kouluun puettavaksi? Tai kuinka hyvin pieniä sormia lämmittää reikäiset kurarukkaset päiväkodin ulkoleikeissä?

Sen lisäksi, että tällaisten lahjoitusten lajittelu vie aikaa, aiheuttaa se meille myös jätekuluja. Tietysti hävitämme meille tulleen roskan asianmukaisesti, mutta meidän mielestämme roskan ei alun alkaenkaan kuuluisi tulla meille – tai millekään muullekaan hyväntekeväisyystaholle, jonka varat on tarkoitus käyttää auttamistyöhön eikä jätemaksuihin.
Hyväkuntoisilla lahjoituksilla pystymme auttamaan ja tuomaan helpotusta sekä toivon pilkahduksia asiakasperheillemme.

Otamme ilolla vastaan vaatteita ja tavaroita, jotka

• ovat ehdottoman ehjiä
  • ovat ehdottoman puhtaita
  • ovat käytettyjä, mutta ei loppuun käytettyjä
  • ovat käyttämättömiä tai ihan uusia
  • ovat nykyaikaisia eikä vuosikymmenien takaa
  • soveltuvat lapsiperheiden käyttöön

Me emme voi ottaa vastaan vaatteita ja tavaroita, jotka

• ovat rikkinäisiä tai rispaantuneita
  • ovat likaisia ja tahraisia
  • ovat vahvasti tuoksuvia (mm. home, tupakka, eläinten hajut, todella vahvat pesuainetuoksut)
  • ovat käyttöikänsä ylittäneitä tai haurastuneita
  • vaativat isoja varastointitiloja (mm. isot huonekalut, pihakeinut, trampoliinit)

Hopen vapaaehtoistyöntekijöitä ajatellen suurin apu, jonka lahjoittajat voivat tehdä, on käydä lahjoitukset läpi tarkasti jo kotona. Lahjoitettavaksi suunnitellut tuotteet olisi hyvä tarkistaa kotona tahrojen tai pienten reikien osalta. Leluista ja peleistä on hyvä tarkistaa, että kaikki osat ovat varmasti tallella. Kenkien tulee olla ehjät myös sisäpuolelta eikä niissä saisi olla isoa määrää hiekkaa tai kuraa, joka voi sotkea muita lahjoituksia. Harrastusvälineet, polkupyörät ja lasten rattaat pitää olla siinä kunnossa, että niitä on turvallista käyttää.

Aina voi kysyä oman paikkakunnan Hopelta etukäteen tai vaikka vielä lahjoitusta tuodessa, että soveltuuko lahjoitus Hopen asiakasperheille. Sellaiset tavarat, jotka eivät sovellu jatkokäyttöön Hopen lisäksi muuallakaan, tulisi hävittää asianmukaisesti. Ohjeita eri materiaalien kierrätykseen löytyy esimerkiksi kierrätysinfosta.

Ilman lahjoittajien apua emme voi auttaa. Onneksi suurin osa saamistamme lahjoituksista on sellaisia, joita voimme hyvillä mielin jakaa asiakasperheille. Olemmekin äärimmäisen kiitollisia kaikista hyväkuntoisista lahjoituksista, joiden avulla voimme tuoda helpotusta ja iloa perheiden arkeen.