Hopen vapaaehtoiset lomailevat juhannuksen tienoilta elokuun alkuun ja tällöin toimipisteiden toiminta on tauolla. Hyvää kesää!

Pieniä tekoja, suuria merkityksiä

Aloitimme vastuullisuustyön systemaattisen kehittämisen ja näkyväksi tekemisen helmikuussa 2024, jolloin osallistimme sidosryhmiämme kaksoisolennaisuusarvion tekemiseen. Pääset tutustumaan kaksoisolennaisuusarvion perusteella laadittuun raporttiin täältä.

Kaksoisolennaisuusarvion pohjalta tunnistimme kolme painopistettä, joihin keskitymme: sosiaalinen vastuu, kestävä kehitys ja läpinäkyvä organisaatio.

Sosiaalinen vastuu

Kannamme vastuuta vähävaraisista perheistä Suomessa kansalaisauttamisen keinoin olematta osa lain määrittelemiä julkisia sosiaalipalveluja. Tarjoamme pientä, mutta merkityksellistä tukea vaate- ja tavara-avun muodossa vähävaraisille perheille.
Apuamme voi pyytää matalalla kynnyksellä ja sitä myös annetaan matalalla kynnyksellä. Emme selvitä perheiden tulotietoja vaan luotamme siihen, että apumme menee sitä tarvitseville.
Annamme lapsille ja nuorille mahdollisuuden kokea tasavertaista arkea muiden lasten kanssa tarjoamalla tukea harrastuskuluihin ja mahdollistamalla pieniä iloja vapaa-aikaan esimerkiksi pääsylippulahjoituksin.

Käytännön tasolla toteutamme sosiaalista vastuuta seuraavilla toimilla:

Matalan kynnyksen apu

Hopella avun pyytämiseen ja antamiseen on matala kynnys. Avun tarvitsijat pääsevät täyttämään nettisivuilla lomakkeen, josta he myös valitsevat heitä lähimmän toimipisteen. Pidämme avunpyyntölomakkeen niin helppona kuin mahdollista ja kysymme siinä vain asiakkaan auttamisen kannalta tarvittavia tietoja. Voimme myös muokata lomaketta palautteiden perusteella.

Pyrimme etsimään keinoja, joilla voimme vastata mahdollisimman yksilöllisesti asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin. Joskus perheen voi olla vaikea asioida toimipaikassamme syystä tai toisesta ja silloinkin yritämme auttaa parhaamme mukaan. Jaamme tiimien kesken hyviksi havaittuja käytäntöjä, jotta pystymme tarjoamaan apua mahdollisimman hyvin vaihtelevissakin tilanteissa.

Tasavertaisen arjen mahdollistaminen

Hope tarvitsee tasaista lahjoitusvirtaa, jotta pystymme ylläpitämään ydintoimintaamme ja tarjoamaan apua sitä tarvitseville lapsiperheille. Jotta saamme lahjoituksia, pidämme yllä keskustelua ja tiedotamme lapsiperheköyhyydestä lahjoittajien ja kumppaneiden suuntaan. Apua annetaan herkemmin, kun tiedetään avun kohde ja auttamisen merkitys. Nostamme perheiden ääntä kuuluviin myös päättäjien suuntaan, jotta pystymme osaltamme vaikuttamaan lapsiperheitä koskeviin päätöksiin ja ehkäisemään perheiden ajautumista köyhyyteen.

Köyhyyden haittavaikutuksien vähentäminen

Vähennämme köyhyyden haittavaikutuksia ylläpitämällä olemassa olevia toimintamallejamme vaate- ja tavara-avun, harrastustukien ja vapaa-ajan elämysten tarjoamisen kautta. Näillä toimintamalleilla on asiakaskyselyidemme perusteella suuri merkitys asiakkaille. Oman ydintoimintamme lisäksi olemme yhteydessä päättäjiin ja pyrimme vaikuttamaan poliittisiin päätöksiin köyhyyden vähentämiseksi. Pidämme myös yllä tietoisuutta vähävaraisuudesta viestimällä aiheesta omissa kanavissamme esimerkiksi lahjoittajien suuntaan. Haluamme tällä vaikuttaa tietoisuuden lisäämisen lisäksi myös yleiseen asenneilmastoon köyhyyden stigman poistamiseksi.
Mittaamme toimiemme vaikutuksia asiakaskyselyn avulla.

Mahdollistamme osallistumisen yhteisölliseen toimintaan

Hope toimii lähes täysin vapaaehtoisvoimin. Pyrimme madaltamaan kynnystä vapaaehtoistoimintaan liittymisessä korostamalla pienenkin avun merkitystä. Viestimme myös selkeästi erilaisista vapaaehtoistehtävistä ja mahdollisuuksista vapaaehtoistyöhön liittyen, jotta kynnys mukaan tulemiseen on mahdollisimman matala. Haluamme korostaa erityisesti sitä, että mukaan voi tulla kuka tahansa, joka jakaa arvomme ja kokee auttamistyön itselleen merkitykselliseksi. Vapaaehtoisemme ovat iso ja moninainen joukko, johon mahtuu eri ikäisiä ja eri elämäntilanteissa olevia ihmisiä. Toivotamme kaikki toimintatapoihimme sitoutuvat tervetulleeksi vapaaehtoistyöhön.
Seuraamme vuosittain vapaaehtoistyöntekijöidemme määrää ja teemme kyselyjä, joiden avulla kehitämme toimintaamme.

Vaalimme luottamusta

Asiakkaamme voivat luottaa siihen, että asiakastietoja käsitellään luottamuksella ja tietoturvasta huolehditaan. Asiakastietoihin on pääsy vain niillä vapaaehtoisilla, joiden tehtävän kannalta se on olennaista esimerkiksi avunpyyntöjen ja harrastustukien käsittelyssä. Koulutamme ja muistuttelemme salassapitovelvollisuudesta, johon kaikki vapaaehtoistyöntekijämme ovat sopimuksella sitoutuneet.

Kestävä kehitys

Toiselle tarpeeton kiertää kauttamme tarvitsevalle. Suurin osa saamistamme lahjoituksista on käytettyjä vaatteita, kenkiä ja tavaroita. Tuomme avoimesti esille sen, millaisia lahjoituksia otamme vastaan, jotta kysyntä ja tarjonta kohtaavat. Samalla minimoimme niin jätekustannuksia kuin ylimääräistä lajittelutyötä.
Uutena saamamme lahjoitustavara on yleensä kauppojen hävikkiä ja myymättömiä tuotteita, jotka löytävät kauttamme uuden kodin. Yritykset pystyvät näin vähentämään hävikin joutumista jätteeseen. Toki otamme vastaan vain ajanmukaista ja ehjää tavaraa, jonka uskomme vastaavan asiakkaiden tarpeisiin.
Saamme lahjoituksia yleensä paikallisesti tai lähialueilta toimipisteillemme ja ne myös jaetaan paikallisille vähävaraisille perheille. Näin lahjoitettavat tuotteet jatkavat elämäänsä lähialueilla eikä niitä tarvitse kuljettaa pitkiä matkoja.

Käytännön tasolla toteutamme kestävää kehitystä seuraavilla toimilla:

Kierrätys

Hopen toiminnan perusta on hyväkuntoisten vaatteiden ja tavaroiden kierrättäminen niitä tarvitseville. Haluamme ennaltaehkäistä kierrätykseen soveltumattomien tuotteiden toimittamista Hopelle, koska käyttökelvottomat lahjoitukset syövät turhaan resursseja niin vapaaehtoistyöstä kuin jätekustannuksina järjestön varoista. Viestimme somessa mahdollisimman tarkasti mitä meille voi tuoda ja mitä ei. Painotamme tätä erityisesti paikallistason toiminnassa, jotta saamme mahdollisimman hyvin asiakkaiden tarpeita täyttäviä lahjoituksia ja vähennämme huonon lahjoitustavaran joutumista meille.

Valitettavasti eteenpäin jaettavaksi kelpaamatonta lahjoitustavaraa tulee aina jonkin verran ja nämä hävitämme asianmukaisesti. Teemme myös paikallisesti yhteistyötä muiden kierrätystavaraa vastaanottavien tahojen kanssa ja toimitamme meille hyödytöntä tavaraa niille tahoille, jotka niistä hyötyvät. Jaamme myös vinkkejä paikallistoimijoiden kesken erilaisista yhteistyömahdollisuuksista kierrätyksen suhteen.

Paikallisuus

Pidämme yllä paikallista avun ketjua ja korostamme sen merkitystä viestinnällisesti niin yksityisille kuin yrityslahjoittajille. Lahjoitustavaran saaminen lähialueilta pienentää kuljetusmatkoja ja lahjoittajien on helpompaa toimittaa lahjoitukset perille lähialueella. Näin apua voidaan tarjota paikallisesti oman alueen vähävaraisille perheille.
Etsimme ja hyödynnämme jatkuvasti paikallista yhteistyötä meille sopimattoman lahjoitustavaran kierrättämiseksi, jotta mikään lahjoitus ei menisi hukkaan.

Läpinäkyvä organisaatio

Hope toimii hyvin kevyellä organisaatiorakenteella. Arjen sujuvuudesta vastaavat kaksi vakituista työntekijää sekä sadat vapaaehtoisemme. Lisäksi työllistämme palkkatuella vaikeammin työllistyviä henkilöitä sekä tarjoamme työkokeilupaikkoja Helsingissä ja Tampereella. Hopen toimintaa ohjaa vakituisten työntekijöiden lisäksi vuosikokouksen valitsema hallitus.
Taloushallinnostamme vastaa Ovidoor Oy ja tilintarkastusyhteisömme on KPMG Oy Ab.
Kaikkea emme itse osaa, joten lisäksi ostamme ulkopuolista apua viestintään ja ict-työhön.
Suoran avustustyömme rahoitus muodostuu yksityisten henkilöiden, yritysten sekä säätiöiden rahalahjoituksista. STEA:n, kaupunkien ja hyvinvointialueiden avustuksia haemme toiminnan operatiivisiin kuluihin ja hankkeisiin.

Käytännön tasolla huolehdimme organisaation läpinäkyvyydestä seuraavilla toimilla:

Jaamme tietoa

Julkaisemme joka kevät edellisen vuoden vuosikertomuksen, jossa avaamme toimintaamme niin valtakunnallisella tasolla kuin paikallisesti. Kerromme vuosikertomuksessa edellisen vuoden tapahtumista, asiakasmääristä, vapaaehtoisten määristä, lahjoitusvaroista ja muusta yhdistyksen rahaliikenteestä.
Kerromme nettisivuillamme yhdistyksen rahoituksen muodostumisesta ja julkaisemme myös somessa tietoa erilaisista yritysyhteistöistä ja kampanjoista ja niistä muodostuneista lahjoitusmääristä.

Olemme tavoitettavissa

Kannustamme niin työntekijöitämme kuin vapaaehtoisiamme olemaan mukana tapahtumissa ja erilaisissa verkostoissa, joissa Hopen työtä voidaan tuoda esille. Pyrimme aina resurssiemme puitteissa olemaan tavattavissa ja kertomassa työstämme kaikille kiinnostuneille.

Hyvä hallintotapa – kehitämme yhdessä

Järjestämme vapaaehtoisille ja työntekijöille koulutuksia ja luentoja, jotka tukevat ja ohjaavat toimintaa tiimeissä, mutta myös edistävät hyvinvointia.
Kehitämme sisäistä tiedon kulkua etsimällä uusia keinoja viestintään niin vapaaehtoisille, työntekijöille kuin jäsenille. Kokeilemalla ja yhdessä kehittämällä löydämme parhaita malleja tiedonkulun helpottamiseksi. Kannustamme myös olemaan yhteydessä matalalla kynnyksellä toiminnanjohtajaan ja toiminnanohjaajaan kysymysten, kehitysideoiden ja kuulumisten suhteen. Näin pyrimme myös ylläpitämään Hopessa matalaa hierarkiaa ja korostamaan tasa-arvoa ja yhteisöllisyyttä. Vahvistamme hyvää hallintotapaa panostamalla yhteiskehittämiseen ja tiedolla johtamiseen.

Hope on kartoittanut vastuullisuustyön yhteydessä erilaisia toimintaan liittyviä sisäisiä ja ulkoisia riskejä ja ottaa ne huomioon toiminnassaan. Sen lisäksi olemme tehneet riskiarvion, jota päivitetään säännöllisesti.

 

Yhteistyössä:

Prisma
Muutos logo
All stars logo
Posti logo
Tallink Silja logo
Lidl logo
Prisma
Muutos logo
All stars logo
Posti logo
Tallink Silja logo
Lidl logo
Prisma
Muutos logo
All stars logo
Posti logo
Tallink Silja logo
Lidl logo