Hopen vapaaehtoiset lomailevat juhannuksen tienoilta elokuun alkuun ja tällöin toimipisteiden toiminta on tauolla. Hyvää kesää!

Hope ry:n kesäkampanja: lahjoita vähävaraisten perheiden lapsille ja nuorille kesänviettoa ja porukkaan kuulumista

Lomapuuhaa -kampanjatiedote

Joka yhdeksäs lapsi Suomessa asuu köyhässä perheessä. Hallituksen leikkaustoimet uhkaavat kasvattaa tätä joukkoa. Monissa ennestään pienituloisissa perheissä ollaan tänä kesänä entistäkin tiukemmassa tilanteessa.

Vähävaraisuus työntää nuoren herkästi kaveripiirin reunamille, varsinkin kesällä ja loma-aikoina. Hopen kesäkampanjassa kerätään lapsille ja nuorille kivaa kesätekemistä ja mahdollisuuksia kuulua porukkaan. Kampanja on käynnissä 3.–19.5.2024.

Kun lomat alkavat, varsinkin nuorten eriarvoisuus korostuu. Yhdet lähtevät perheineen ulkomaille, toiset seikkailevat kotikaupungissa ja kolmannet joutuvat kieltäytymään, kun kaveri pyytää mukaan jätskille. Kaikilla ei ole varaa olla porukan menoissa mukana.

”Nuorelle on kova paikka joutua jäämään pois kaveripiirin menoista perheen rahatilanteen takia. Kaikilla ei yksinkertaisesti ole varaa käydä jätskikioskilla tai musiikkitapahtumassa kavereiden kanssa. Porukassa mukana oleminen on kuitenkin nuorille älyttömän tärkeää ja merkityksellistä”, kertoo Hopen toiminnanjohtaja Eveliina Hostila.

Lahjoita pääsylippuja ja lahjakortteja nuorten suosimiin kohteisiin

”Toivomme lahjoittajilta erityisesti pääsylippuja ja lahjakortteja vähävaraisten perheiden nuorille jaettavaksi. Näin nuori voi päästä edes kerran kesässä kavereiden kanssa esimerkiksi kahvilaan tai tapahtumaan, johon muutkin menevät”, Hostila kertoo.

Lippuja kerätään nuorten suosimiin kohteisiin, kuten urheilu- ja musiikkitapahtumiin. Lahjakortteja taas voi antaa esimerkiksi oman alueen suosittuihin kauppoihin ja ravintoloihin.

”Kun haluat lahjoittaa lipun tai lahjakortin, kannattaa tutustua pikaisesti paikalliseen tarjontaan. Mitä teidän kaupungissanne tapahtuu, minne nuoret menevät? Lippuja ja lahjakortteja voi ostaa usein sähköisenä, jolloin sekä ostaminen että lahjoittaminen käy kätevästi”, Hostila vinkkaa.

Kampanjaan voi lahjoittaa myös rahaa, joka käytetään lasten ja nuorten kesätekemiseen. Hopen paikallistiimit ottavat vastaan myös ulkopelejä ja -leluja perheen pienimmille.

Lisätiedot ja yhteydenotot:

eveliina.hostila@hopeyhdistys.fi