Tiedote: Hopen joulukeräys käynnistyy täydellä teholla 26.11. – Anna joululahja vähävaraisen perheen lapselle

Vähävaraisia lapsiperheitä tukevan Hope ry:n perinteinen joulukeräys käynnistyy lauantaina 26.11. Hopen perinteisessä joulukeräyksessä kerätään jälleen joululahjoja ja lahjoituksia vähävaraisten perheiden lapsille ja nuorille. Tänä vuonna Hope ry kerää erityisesti rahalahjoituksia, joilla tuetaan esimerkiksi lasten ja nuorten mahdollisuuksia harrastaa.

Vuosi 2022 on koetellut perheiden taloutta. Sähkön, polttoaineiden ja ruoan hinnan nousu näkyy ja tuntuu perheiden arjessa. Lapsiperheköyhyyttä kokevien lasten määrä on vuoden aikana kasvanut jopa 30 000 lapsella, kertovat Kelan ja Itla-säätiön keräämät tiedot.

“Erityisen kovilla ovat yksinhuoltajaperheet sekä perheet, joissa vanhemmilla on esimerkiksi pitkäaikaissairauksia tai työttömyyttä”, sanoo Hopen toiminnanjohtaja Eveliina Hostila.

Hopen työssä avun tarve näkyy paitsi pitenevinä jonoina pyyntöihin vastaamisessa, myös lasten joululahjatoiveissa. “Pienetkin lapset voivat toivoa lahjaksi nyt  hyvin arkisia asioita, kuten alusvaatteita ja hygieniatuotteita”, Hostila kertoo.

RAHALAHJOITUKSILLA TUETAAN HARRASTAMISTA YMPÄRI VUODEN

Lasten ja nuorten joululahjatoiveita kerätään lähes kaikissa Hopen 20 paikallistiimissä. Joululahjakeräys mahdollistaa näiden toiveiden toteuttamisen.

Joululahjojen rinnalla Hope toivoo tänän vuonna erityisesti rahalahjoituksia. Rahalahjoitusten avulla Hope jakaa mm. harrastustukia. Harrastustukea voidaan antaa esimerkiksi urheilu- tai musiikkiharrastuksiin. Tuella ei välttämättä kateta kaikkia harrastamisen kuluja, mutta se mahdollistaa harrastuksen aloittamisen tai jatkamisen silloinkin, kun perheen taloudellinen tilanne ei sitä muuten sallisi.

“Toivomme, että joulukeräys tuo osaltaan helpotusta perheiden arkeen ja juhlapäiviin. Harrastustuella luodaan tasa-arvoisempaa lapsuutta ja nuoruutta myös juhlapyhien ulkopuolella”, Hostila sanoo.

VAPAAEHTOISVOIMIN PYÖRIVÄ JOULUKERÄYS ON YHDESSÄ TEKEMISEN VOIMANNÄYTE

Vuonna 2022 Hope on nostanut monin tavoin esiin vapaaehtoistyön ja lahjoittamisen voimaa.  “Olemme halunneet kertoa siitä, mitä kaikkea tavalliset ihmiset voivat Hopen vapaaehtoisina tehdä lasten, nuorten ja perheiden hyväksi. Yhdessä tekemisen voima on valtava”, Hostila sanoo.

Joulukeräys on vapaaehtoisten, perheiden ja lahjoittajien yhteinen ponnistus, jossa jokaisella on tärkeä roolinsa. Hopen toiminnassa ei ole kynnystä avun pyytämiseen tai antamiseen, vaan työtä tehdään kaikkien yhteiseksi hyväksi.

Hopen joulukeräys verkossa: https://www.lahjoituslomake.fi/hope-yhdessa-yhteisesti-ry/kohteet/anna-joulun-paras-lahja2022/

Lisätiedot ja yhteydenotot:

Hope on vuonna 2009 perustettu hyväntekeväisyysjärjestö, jonka tavoitteena on antaa kaikille lapsille tasa-arvoisemmat mahdollisuudet arkeen. Hope on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton järjestö ja se toimii 20 paikallistoimijan välityksellä eri puolilla Suomea.

Hope – Yhdessä & Yhteisesti ry toimii yhdessä yhteiseksi hyväksi. Autamme vapaaehtoisvoimin ja luottamuksella vähävaraisia ja kriisin kokeneita lapsiperheitä Suomessa. Teemme avullasi todeksi unelmaa siitä, että lapsilla olisi tasa-arvoisemmat mahdollisuudet hyvään arkeen. Jaamme perheille konkreettisia vaate- ja tavaralahjoituksia sekä lapsille ja nuorille harrastustukea ja vapaa-ajan elämyksiä.