Tule mukaan lahjoittamaan kesätekemistä lapsille ja nuorille! Osallistu Lomapuuhaa -kampanjaan!

Mielipide: Pienituloiset lapsiperheet tarvitsevat hallitukselta toivoa paremmasta

Kaavaillut leikkaukset herättävät monissa perheissä pelkoa.

Viime vuodet ovat kurittaneet lapsiperheitä kohtuuttomalla tavalla. Koronaviruspandemian vaikutukset, inflaatio ja sen aiheuttama hintojen nousu sekä mahdolliset tulevat leikkaukset etuuksiin osuvat kipeimmin pienituloisiin perheisiin.

Hallituksen kaavailemat leikkaukset herättävät näissä perheissä pelkoa. Toivottomuuden tunne lisääntyy erityisesti yksinhuoltajilla, joille matalapalkka-alalla työskentely ja elinkustannusten nousu voivat muodostaa todellisen toivottomuusloukun ja riskin jaksamiselle.

Pienituloisua perheitä kohtaavissa järjestöissä näemme ja kuulemme tämän huolen päivittäin. Koronarajoitusten aikana perheillä oli vielä pieni toiveikkuuden kipinä: ajateltiin, että tilanne muuttuu paremmaksi, kun pandemiasta selvitään. Nyt tämä kipinä uhkaa sammua.

Kun ennen tutuilta kysyttiin, mitä kuuluu ja mille luokalle teidän lapsenne menikään, nyt kysytään, paljonko teidän vuokranne on noussut. Kesän lopulla perheissä pohdittiin, ostetaanko kaupasta ruokaa vaiko lapselle sopivat kouluvaatteet. Molempiin ei ollut enää varaa. Osa mietti, pitääkö kokopäivätyön lisäksi mennä toiseen työhön, jotta voi maksaa vuokran noususta ja asumistuen leikkauksesta aiheutuvan vajeen.

Lahjoituksena lapselle saaduista talvirukkasista riemuitaan jo nyt, koska huolen keskellä on yritettävä elää parhaansa mukaan tulevaisuutta varmistaen. Ja talousahdingossa elävälle se ei tarkoita sijoitustuottojen seuraamista, vaan vaatetta, joka lämmittää talvipakkasella.

Köyhyydessä elävät lapsiperheet tarvitsevat juuri nyt paitsi taloudellista tukea myös tulevaisuustoiveikkuutta sekä varmuuden, että haastavista ajoista selvitään yhdessä. Jos kaavaillut leikkaukset osuvat kaikkein haastavimmissa tilanteissa eläviin perheisiin, mikään näistä tarpeista ei täyty. Aidosti paremmista päivistä voi edelleen vain haaveilla.

Toivomme hallitukselta vahvaa harkintaa ja kokonaisvaikutusten arviointia siitä, mitä leikkaukset tarkoittavat haastavimmassa tilanteessa elävien lapsiperheiden kannalta.

Eveliina Hostila

toiminnanjohtaja, Hope – Yhdessä & Yhteisesti ry