Mitä HOPE on?

Hopen tarina

Hope – Yhdessä & Yhteisesti ry syntyi 2009 perustajiemme tahdosta synnyttää konkreettinen hyvän kierre ja antaa lapsille tasa-arvoisemmat mahdollisuudet arkeen. Olemme poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton järjestö, ja toimimme 20 paikallistoimijan välityksellä eri puolilla Suomea.

Lapset ovat maailman toivo. Mutta lapsista kasvaa toiveikkaita vain kokemalla välittämistä itse. Ihan jokainen meistä voi vaikuttaa millaiseen maailmaan lapset kasvavat, ja millaisessa maailmassa me itse haluamme elää.

Yhteinen konkreettinen välittämisen kulttuuri auttaa meitä kaikkia kehittymään toiveikkaiksi, merkitystä omassa arjessaan kokeviksi ihmisiksi.

Meillä ei ole kynnystä auttamiseen eikä kynnystä pyytää apua. Me teemme töitä yhdessä, kaikkien yhteiseksi hyväksi. Jokainen voi auttaa, vaikka vain viisi minuuttia kerrallaan. Se riittää.

NÄIN AUTAMME AVULLASI

1. KERÄÄMME JA KIERRÄTÄMME TAVARA- JA VAATELAHJOITUKSIA
Keräämme ja jaamme lähinnä vaatteita, kenkiä, urheiluvälineitä ja leluja niiden tarpeessa oleville lapsille. Muun muassa toppapuvut, saappaat, sukset, nallet ja nappikset ovat löytäneet kauttamme tarvitsijan.

2. TUEMME LASTEN JA NUORTEN HARRASTUKSIA
Tarjoamme vähävaraisille lapsille mahdollisuuden kokeilla jotain uutta harrastusta tai aloittaa pitkäkestoisemman harrastamisen. Tuemme myös lasten mahdollisuutta jatkaa jo olemassa olevia harrastuksia.

3. MAHDOLLISTAMME ILOA VAPAA-AJAN ELÄMYKSILLÄ
Lapset ovat päässeet elokuviin, retkille ja konsertteihin, yhdenvertaisina kavereidensa kanssa.

ARVOMME – YHDESSÄ YHTEISEKSI HYVÄKSI

INHIMILLISYYS

Pienet teot tuovat inhimillisyyttä arkeen. Auttajat, autettavat ja vapaaehtoiset ovat samanarvoisia ihmisiä, jotka kohdatessaan lisäävät toistensa hyvinvointia ja merkityksellisyyttä.

AVOIMUUS

Toimimme avoimuuden periaattein, mikä näkyy kevyen organisaatiomme, talouden ja yhteistyösuhteiden läpinäkyvyytenä.

LUOTETTAVUUS

Kannamme sydämessämme suurta kunnioitusta sekä asiakkaitamme että lahjoittajia kohtaan. Meille on tärkeää, että voimme olla luotettava kumppani lahjoitusketjun joka askeleella.

PAIKALLINEN EKOLOGISUUS

Jaamme hyvinvointia tasaisemmin kierrätyksen avulla. Olemme luoneet tehokkaan väylän, jonka kautta vaatteet ja tavarat saavat uuden mahdollisuuden tuoda iloa lapsille. Olemme siellä, missä apua tarvitaan.

NÄIN HOPE SYNTYI

Hope on aloittanut toimintansa vuonna 2008 ja rekisteröity keväällä 2009. Perustajiemme, aivan tavallisten äitien ajatus lasten ja lapsiperheiden auttamisesta löysi muotonsa tavaralahjoitusten ja harrastusmahdollisuuksien tarjoamisesta vähävaraisille perheille sekä huostaan otetuille lapsille. Ensimmäinen kohde oli lastenkoti pääkaupunkiseudulla. Laajempi toimintamme alkoi helmikuussa 2010 varainkeruugaalalla, jonka jälkeen paikallistoiminta pääsi liikkeelle vapaaehtoisvoimin myös muissa maakunnissa ja nykyiset toimintamuotomme kiteytyivät.

Vuonna 2019 meillä oli toimintaa jo 20 paikallistoimijan välityksellä ympäri Suomen. Autettuja perheitä samaisena vuonna oli 8951  ja apua saaneiden lasten määrä kohosi 22 190:n.

Vuosikertomus 2019

HOPEN HALLITUS 2020