Tiedote: Hope ry:n tuki tavoitti vuonna 2021 yli 9 000 perhettä, määrä kasvussa

Vapaaehtoisten ja lahjoittajien keräämä apu kosketti lähes 22 500 lapsen ja nuoren elämää. Vähävaraisia lapsiperheitä tukevan Hope ry auttoi 9 227 perhettä vuonna 2021. Apua tarvitsevien perheiden määrä kasvoi hieman vielä vuodesta 2020, jolloin koettiin Hopen historian ruuhkaisin loppuvuosi. Poikkeusolot ovat koetelleet perheiden taloudellista tilannetta selvästi myös vuonna 2021.

“Pandemia-aika on näkynyt perheiden tilanteissa selvästi myös kuluneena vuonna. Taloudellisesti tiukilla olevien lapsiperheiden auttaminen on Hopen toiminnan ydin. Lahjoittajat ja vapaaehtoiset mahdollistavat avun tarpeeseen vastaamisen myös näin poikkeusoloissa”,  Hopen toiminnanjohtaja Eveliina Hostila kuvailee.

Perheissä, joita Hopen toiminta on tukenut, asui kuluneena vuonna yhteensä lähes 22 500 lasta. Hopen vähävaraisille perheille ja näissä perheissä asuville lapsille ja nuorille suunnattu apu on hyvin konkreettista. Lahjoitusten ja aktiivisten vapaaehtoisten tekemän työn avulla Hope jakaa tavaralahjoituksia, kuten talvivaatteita, harrastusvälineitä ja leluja sekä tukee rahallisesti lasten ja nuorten harrastuksia.

Harastustukea Hopelta saaneita lapsia ja nuoria oli vuonna 2021 yhteensä 2 354. Tuella mahdollistetaan lasten ja nuorten uuden harrastuksen aloittaminen tai rakkaan harrastuksen jatkaminen silloin, kun esimerkiksi korkeat osallistumismaksut karkaavat perheen tiukan taloustilanteen vuoksi ulottumattomiin. Poikkeusolot näkyivät myös harrastustukea saaneiden määrässä. Tukea sai 360 lasta ja nuorta enemmän kuin vuonna 2020.

“Hopella on ympäri Suomea 20 paikallistoimijaa. Toimimme hyvin pitkälti vapaaehtoisten voimin. On ollut hienoa nähdä, kuinka niin monet ovat antaneet aikaansa keskellä näitä hankalia aikoja, jotta saamme jaettua apua sitä tarvitseville”, Hostila kertoo.

Jaettu tavara-apu on saatu lahjoituksina lähiseutujen asukkailta. Lahjoitukset voivat olla esimerkiksi hyväkuntoisia vaatteita, leluja ja muita käyttötavaroita.

“Avun ketju toimii, kun välitämme toisistamme ja toimimme konkreettisesti avun antamiseksi”, Hostila summaa.

Lisätiedot ja yhteydenotot:

Eveliina Hostila
eveliina.hostila@hopeyhdistys.fi

Hope – Yhdessä & Yhteisesti ry toimii yhdessä yhteiseksi hyväksi. Autamme vapaaehtoisvoimin ja luottamuksella vähävaraisia ja kriisin kokeneita lapsiperheitä Suomessa. Teemme avullasi todeksi unelmaa siitä, että lapsilla olisi tasa-arvoisemmat mahdollisuudet hyvään arkeen. Jaamme perheille konkreettisia vaate- ja tavaralahjoituksia sekä lapsille ja nuorille harrastustukea ja vapaa-ajan elämyksiä.