Tule mukaan lahjoittamaan kesätekemistä lapsille ja nuorille! Osallistu Lomapuuhaa -kampanjaan!

Tiedote: Hope ry tuki lähes 3000 lapsen harrastamista

Järjestön tuki tavoitti vuonna 2023 yhteensä yli 22 000 lasta ja nuorta

Vähävaraisia lapsiperheitä tukeva Hope ry tarjosi viime vuonna tukea yhteensä 2 931 lapsen ja nuoren harrastukseen. Tukea hakeneiden ja saaneiden määrä kasvoi edellisvuodesta lähes 10 prosentilla.

Tukea tarvitaan jatkuvasti enemmän, sillä tiukentuva taloustilanne ajaa perheitä karsimaan myös harrastusmaksuista. Monissa Hopen asiakasperheissä rahaa ei ole edes kaikkein välttämättömimpään, kuten ravitsevaan ruokaan tai lämpimiin vaatteisiin.

Vuonna 2023 Hopen tuki tavoitti yhteensä yli 9 000 vähävaraista perhettä. Näissä perheissä asui yhteensä yli 22 000 lasta ja nuorta. Harrastustuen ohella Hope tarjoaa perheille konkreettista tukea tavara- ja vaatelahjoituksina. Sekä vaatteet että tavarat on saatu lahjoituksina, ja apu organisoidaan vapaaehtoisvoimin.

Hopen asiakkaat pitävät Hopelta saamaansa apua tärkeänä. Syksyn 2023 asiakaskyselyssä 99 % vastanneista kertoi, että Hopen apu on helpottanut perheen taloudellista pärjäämistä. Vastaajista 92 % taas koki, että apu on lisännyt lapsen kokemia positiivisia tunteita.

Harrastustuella rakennetaan tasa-arvoisempaa lapsuutta

Harrastus on monelle lapselle ja nuorelle tärkeä arjen kannattelija. Vanhempien muuttunut tilanne, esimerkiksi ero, työttömyys tai sairaus, voivat kuitenkin ajaa perheen talouden tilanteeseen, jossa lapsi joutuu luopumaan harrastuksestaan – tai ei voi sitä edes aloittaa.

”Meillä ei olisi voinut lasten harrastukset jatkua eron jälkeen, jos Hope ei olisi tukenut harrastetoimintaa. Lasten harrastusten jatkuvuus loi lapsille turvaa ja jatkuvuutta sekä tuki hyvän elämän eväitä kohti aikuisuutta”
Vanhemman viesti Hopen asiakaskyselyssä (2023)

”Mahdollisuus harrastukseen on myös mahdollisuus tasa-arvoon. Harrastuksen parissa lapsi kerryttää sosiaalista pääomaa ja saa uusia taitoja ja kokemuksia. Tukemalla harrastamista rakennamme lasten tulevaisuutta”, sanoo Hopen toiminnanjohtaja Eveliina Hostila.

Lisätiedot ja yhteydenotot:

eveliina.hostila@hopeyhdistys.fi