Tiedote: Hopen tuloksellisuusraportointi sai kiitosta Stealta

Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus Stea antoi Hope ry:n vuoden 2022 tuloksellisuusraportille ja toiminnan tuloksille korkeimman mahdollisen arvosanan. Arvioinnissa huomioitiin mm. toiminnan vaikuttavuutta, tulosten todennettavuutta ja tuloksia suhteessa avustustasoon.

Kaikki Stealta avustusta saaneet toimijat raportoivat työn tuloksista Stealle tuloksellisuusraportilla. Hope ry sai Stealta vuonna 2022 avustuksia yhteensä 223 960 euroa.

Mitattua ja todettua vaikuttavuutta

“Arviointi ja raportointi on ollut Hopen toiminnassa tärkeää ihan alusta pitäen. Systemaattisen tiedonkeruun avulla olemme voineet suunnitella ja ohjata toimintaa tietoon perustuen. Meille on erityisen tärkeää ymmärtää asiakasperheidemme tarpeita ja pystyä vastaamaan niihin”, Hope ry:n toiminnanjohtaja Eveliina Hostila kertoo.

“Olemme iloisia, että työmme sai Stealta hyvän arvioinnin. Tiedämme itse, että raportointimme on toimivaa, mutta on hyvä saada siitä myös ulkopuolisen arviointi ja arvostelu”, Hostila sanoo.

Stea arvioi kaikki arvion seitsemän osa-aluetta arvosanalla hyvä, joka on arvioinnin korkein arvosana.

Kerätty tieto auttaa kehittämään toimintaa

Hope kerää tietoja perheiltä, vapaaehtoisilta, lahjoittajilta ja sidosryhmiltä säännöllisesti.

“Esimerkiksi asiakasperheillemme lähetämme vuosittain sähköpostikyselyn, jossa kartoitamme heidän tilannettaan anonyymisti. Kartoitusta tekee vuosittain 6–7 tiimiä, joten saamme tietoa kattavasti eri puolilta Suomea”, Hostila sanoo.

Sekä asiakasperheitä koskevista kyselyistä että muista kartoituksista tehdään sekä valtakunnalliset että paikallistiimikohtaiset koosteet. Koosteissa on mukana myös monitahoarviointia toiminnan vaikutuksista asiakasperheisiin.

Hope hyödyntää saatua arviointitietoa toiminnan vuosisuunnittelussa. Tarpeen mukaan tietoa voidaan hyödyntää myös nopeampina kehittämistoimina.

Vaikuttavuus tarkoittaa Hopella perille vietyä apua

Hope tukee työllään vähävaraisia perheitä ja niissä asuvia lapsia ja nuoria. Apu on hyvin käytännönläheistä, kuten vaate- ja tavaralahjoituksia. Tavara-avun lisäksi Hopelta voi hakea harrastustukea, jos perheellä ei ole rahaa lapsen tai nuoren harrastuksen aloittamiseen tai jatkamiseen.

Perheiden tukemisen ohella Hope pyrkii vaikuttamaan siellä, missä vähävaraisia lapsiperheitä koskevia päätöksiä tehdään kunta-, alue- ja valtakunnallisella tasolla.

Lisätiedot ja yhteydenotot:

Eveliina Hostila

toiminnanjohtaja

eveliina.hostila@hopeyhdistys.fi

Kun on tahtoa, on toivoa.

Hope – Yhdessä & Yhteisesti ry toimii yhdessä yhteiseksi hyväksi. Autamme vapaaehtoisvoimin ja luottamuksella vähävaraisia ja kriisin kokeneita lapsiperheitä Suomessa. Teemme avullasi todeksi unelmaa siitä, että lapsilla olisi tasa-arvoisemmat mahdollisuudet hyvään arkeen. Jaamme perheille konkreettisia vaate- ja tavaralahjoituksia sekä lapsille ja nuorille harrastustukea ja vapaa-ajan elämyksiä.