Tiedote: Korona-aika kurittaa lapsiperheitä – Hope ry auttoi viime vuonna kymmeniätuhansia lapsia ja nuoria

HOPE RY AUTTOI KORONAVUONNA 22 000 LASTA JA NUORTA Vapaaehtoistyön ja lahjoitusten avulla autetaan vähävaraisten perheiden lapsia myös pandemian aikana.

Vähävaraisten lapsiperheiden auttaja Hope ry tuki koronavuonna yli 22 000 lapsen ja nuoren arkea vaate- ja tavaralahjoituksin, elämyksin tai harrastustuen muodossa. Koronakriisin puhjettua apua tarvitsevia perheitä on ollut entistä enemmän, mutta myös auttajia on riittänyt, toteaa Hopen toiminnanjohtaja Eveliina Hostila.

“Viime vuoden aikana avustimme yli 9000 perhettä, joissa on lähes 22 300 lasta tai nuorta. Lahjoitusvaroja käytettiin 1,39 miljoonaa euroa muun muassa ruokalahjakorttien ja hygieniatuotteiden ostamiseen sekä arjen virkistysten tarjoamiseen”, Eveliina Hostila kertoo.

Poikkeukselliset olot herättivät ihmisissä auttamisen halun, ja pelkästään vuoden 2020 vaate- ja tavaralahjoitusten arvo oli noin kolme miljoonaa euroa. Hopen joulukeräys toi yhdistykselle yli miljoona euroa, jolla tullaan tukemaan vähävaraisten perheiden lasten ja nuorten harrastamista ympäri Suomen. Viime vuonna Hope tuki lähes kahdentuhannen lapsen ja nuoren harrastamista yhteensä 415 000 eurolla.

“Perheen tiukentunut taloustilanne voi estää lapsen harrastuksen jatkamisen, kun joudutaan säästämään osallistumismaksuista tai tarvikkeista. Hope ry:n harrastustuki auttaa vähävaraisen perheen lapsia saamaan samat mahdollisuudet harrastaa kuin muillakin. Harrastustukea voi hakea myös lapsen harrastuksen aloittamiseen”, Eveliina Hostila kertoo.

Perheet saavat hakea harrastustukea Hopen paikallistoimijoilta vapaamuotoisella hakemuksella. Suomessa toimii 20 Hopen paikallispistettä, jotka keräävät vaihtelevasti tavara- ja rahalahjoituksia vähävaraisten perheiden tukemiseen. Kaikki toimipisteet toimivat vapaaehtoisvoimin

“Halu auttaa ja tukea apua tarvitsevia lapsiperheitä on toimintamme sydän. On ollut tärkeää nähdä, että niin monet ihmiset haluavat osallistua avun antamiseen, lahjoittamalla tai antamalla omaa aikaansa toiminnallemme.”

Hope ry:n avustuslukuja vuodelta 2020

• Avustettuja perheitä 9200, joissa lapsia tai nuoria yhteensä 22 300.

• Jaettujen, lahjoituksena saatujen vaate- ja tavaralahjoitusten arvo 3 milj. €

• Lisäksi avustustyöhön on käytetty lahjoitusvaroja 1,39 milj. €.

• Harrastustukea jaettiin 415 000 €. Summalla tuettiin 2000 lapsen tai nuoren harrastamista.

• Ostettu lahjoitustavara (ruokalahjakortit, hygieniatuotteet ym.) 890 000 €.

• Elämykset tai arjen virkistys 82 000 €.

Luvut pyöristetty lähimpään tuhanteen.

Lisätiedot ja yhteydenotot:

Hope on vuonna 2009 perustettu hyväntekeväisyysjärjestö, jonka tavoitteena on antaa kaikille lapsille tasa-arvoisemmat mahdollisuudet arkeen. Hope on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton järjestö ja se toimii 20 paikallistoimijan välityksellä eri puolilla Suomea.

Hope – Yhdessä & Yhteisesti ry toimii yhdessä yhteiseksi hyväksi. Autamme vapaaehtoisvoimin ja luottamuksella vähävaraisia ja kriisin kokeneita lapsiperheitä Suomessa. Teemme avullasi todeksi unelmaa siitä, että lapsilla olisi tasa-arvoisemmat mahdollisuudet hyvään arkeen. Jaamme perheille konkreettisia vaate- ja tavaralahjoituksia sekä lapsille ja nuorille harrastustukea ja vapaa-ajan elämyksiä.