Tule mukaan lahjoittamaan kesätekemistä lapsille ja nuorille! Osallistu Lomapuuhaa -kampanjaan!

Vähävaraisten lapsiperheiden tilannetta ei saa kurjistaa

Asiakaskysely nosti esiin vanhempien syvän huolen ja kuormituksen.

Arjen elinkustannusten raju nousu ja pelko hallituksen kaavailemista leikkauksista näkyy syvänä huolena ja osin jopa toivottomuutena Hope ry:n tuoreessa asiakaskyselyssä. Hope tukee lahjoitusvaroin vähävaraisia lapsiperheitä. Sen apu tavoittaa vuositasolla yli 9500 perhettä, ja niissä lähes 20 000 lasta tai nuorta.

Lokakuussa tehdyn asiakaskyselyn vastauksissa toistuu huoli siitä, että perheen rahat eivät riitä enää elämisen perustarpeisiin, kuten ruokaan ja lämpimiin vaatteisiin. Kyselyyn vastasi noin 1200 vanhempaa perheistä, jotka ovat saaneet Hopelta apua kuluvan vuoden aikana.

Moni vastanneista kertoi joutuvansa säästämään terveellisestä ruuasta tai jättävänsä ruokailuja kokonaan väliin. Myös lääkkeistä joudutaan säästämään.

”Kaikki rahat menevät ruokaan ja jos jotain vaatetta ym. ostaa, se on ruokarahasta heti pois. Jos hallituksen esittämät jutut menevät läpi, menetämme kodin aika varmasti. Toivon saavani opiskella loppuun.”

“Kohtaamme työssämme perheitä, joiden tilanne on jo valmiiksi erittäin vaikea. Taustalla voi olla sairautta, työttömyyttä tai äkillisiä kriisejä. Myös yksinhuoltaja- ja opiskelijaperheet ovat erittäin tiukilla”, sanoo Hopen toiminnanjohtaja Eveliina Hostila.

“On kestämätöntä, että näiden ihmisryhmien tilannetta ollaan heikentämässä vielä entisestään. Lapsilla ja nuorilla tulee Suomessa olla oikeus perustoimeentuloon ja mahdollisuus keskittyä rauhassa kasvuun, oppimiseen ja kehittymiseen”, Hostila sanoo.

Kysymyksiin siitä, miten hintojen nousu on vaikuttanut perheen talouteen kuluneena vuonna ja miten hallituksen kaavailemat leikkaukset vaikuttavat elämään ensi vuonna, saatiin asiakaskyselyssä yli 600 vastausta.

”Jo nyt on täytynyt miettiä miten selvitä laskuista ja saada ruokaa kaupasta. Omia lääkkeitä

olen jättänyt ostamatta.”

“Jos asumistuki tiputetaan 70%:iin ja lapsikorotus poistetaan työttömyysrahasta,

ja ellen ole ymmärtänyt väärin, niin tuloistani lähtisi ~300€/kk. Yrittänen saada itseni

toimeentulotuen piiriin ja toivon siihen silloin olevani oikeutettu. Muussa tapauksessa kaikki

muuttuu ja en tiedä, mitä minun silloin tulisi tehdä. Luultavasti joutuisin antamaan

lähihuoltajuuden lapsen isälle ja muuttamaan itse huomattavasti syrjempään ja kauemmaksi

kuntoutus- sekä työllistymismahdollisuuksista.”

”Työn tekemisestä huolimatta yhden ihmisen tuloilla on todella vaikea kattaa kahden ihmisen tulot.”