Toivon päivän kampanja: Lahjoita poikkeusoloissa elävälle nuorelle rakas harrastus

Hopen Toivon päivän kampanja on kuunnellut jälleen satojen vähävaraisessa perheessä elävien nuorten harrastus- ja vapaa-ajan toiveita. Tule mukaan tekemään unelmista totta. Pienenkin unelman toteutuminen antaa toivoa siitä, että vielä jonakin päivänä poikkeusolot vähävaraisessa perheessä päättyvät.

Meidän jokaisen arki on ollut viime aikoina erilaista ja haastavaa. Poikkeuksellinen kevät on saanut monet meistä arvostamaan arjen menetettyjä pieniä iloja. Kaipaamme ravintolaan syömään, kuntosalille treenaamaan, huvipuistoon lasten kanssa tai lomamatkalle rakkaaseen mummolaan. Läheisten tapaamisen ja matkustamisen merkitys on korostunut, kun meitä on kehotettu pysymään kodeissamme. Monen mieltä kaihertaa suloinen ikävä tavalliseen arkeen.

Unelmoinnin avulla saattaa päästä pahan päivän yli tai ainakin puoleen väliin. Minkälaisista pienistä ja tärkeistä asioista sinä juuri nyt unelmoit? Haluaisitko tavata parasta ystävää tai isoäitiä, matkustaisitko ulkomaille, aloittaisitko uuden harrastuksen?

Hope kuuntelee ja toteuttaa joka vuosi vähävaraisten nuorten unelmia. Tämä poikkeuksellinen kevät on pakottanut meidät kaikki kohtaamaan saman tilanteen, jossa lukemattomat suomalaiset lapset ja nuoret ovat eläneet joka päivä, vuodesta toiseen. Elämällä on tiukat rajat, joiden sisään haaveiden toteuttaminen ei mahdu.

Monelle nuorelle viikonloppu mummolassa tai päivä huvipuistossa ei ole mahdollinen siksi, että perheen rahat eivät riitä pääsymaksuihin tai junalippuihin. Nuoren polkupyöräretki ystävän kanssa ei onnistu, sillä perheen varat riittävät vain ruokaan, eivät polkupyörään. Kun poikkeustilanne jatkuu perheessä vuodesta toiseen, pienetkin unelmat voivat jäävät toteutumatta.

Tämä kevät on ollut monelle vähävaraiselle perheelle erityisen raskas. Monen lapsen ja nuoren vapaa-ajan unelmat eivät tule toteutumaan ilman lahjoituksia.

Myös tänä vuonna 4.6. vietetään Toivon päivää. Sadat 12-17 -vuotiaat nuoret ovat esittäneet meille jälleen toiveitaan, tänä vuonna erityisesti harrastamiseen ja vapaa-aikaan liittyen. Olemme saaneet kuulla pieniä ja suuria, aroilla äänillä esitettyjä toiveita. Ne on lausuttu meille luottaen, että juuri nyt nuoren toive tulisi erityisellä lempeydellä kuulluksi.

Toteutunut toive kannattelee. Kuunnellaan nuorten toiveita tänä keväänä lempeydellä ja ymmärryksellä. Olemmehan me kaikki nyt joutuneet kokemaan sen, miltä tuntuu, kun menetämme mahdollisuudet matkustaa rakkaidemme luokse ja nauttia vapaa-ajan harrastuksista. Yhteinen kokemus poikkeusoloista voi muuttua ymmärrykseksi ja välittämiseksi:

Toteutetaan tänä keväänä yhdessä nuorten vapaa-ajan unelmat.

Kun on tahtoa, on toivoa.

Eveliina Hostila

Petra Turunen
tiiminvetäjä

Hope – Yhdessä & Yhteisesti ry

Katso esimerkkejä nuorten toiveista ja unelmista täältä ja tee oma lahjoituksesi. Kampanja on käynnissä 21.5.-4.6.2020. Lämmin kiitos, että olet mukana!

Toteutamme nuorten haaveita tänä vuonna pääkaupunkiseudulla, Hämeenlinnassa, Lahdessa, Kokkolassa, Kuopiossa, Oulussa, Seinäjoella, Tampereella ja Vaasassa. 12-17 -vuotiaiden nuorten vanhemmat ovat hakeneet tukea ja jakaneet nuortensa unelmat Hope ry:n paikallistoimijoille vapailla hakemuksilla.

Lue lisää Toivon päivän kampanjasta: www.hopeyhdistys.fi/toivonpaiva