Hopen vapaaehtoiset lomailevat juhannuksen tienoilta elokuun alkuun ja tällöin toimipisteiden toiminta on tauolla. Hyvää kesää!

Uimataidon oppiminen on lapsen perusoikeus

Lapsi sukeltaa

Otsikko on aika tiukka linjaus, mutta yritän perustella sen.

Tuhansien järvien maassa uimataito on välttämättömyys

Asumme tuhansien järvien maassa, jossa rantaviivaa on 314 604 kilometriä. Uimahalleja ja
kylpylöitä maassamme löytyy noin 250. Uiminen ja veteen liittyvät aktiviteetit, kuten veneily, ovat
suosituimpien harrastusten joukossa. Mökeillä ja rannoilla vietetään etenkin kesäisin paljon aikaa.
Vesistöt ovat läsnä arjessa niin kaupungeissa kuin maalla.

Jokaisella Suomessa asuvalla tuleekin vedessä tai veden ääressä liikkuminen vastaan useamman kerran elämässään, halusi sitä tai ei. Osa näistä kohtaamisista päättyy valitettavasti ikävästi:  vuosittain tilastoidaan noin 150 tapaturmaista hukkumista ja moninkertainen määrä erilaisia vaaratilanteita.

Hyvä uimataito on edellytys turvalliselle vesillä ja veden äärellä liikkumiselle

Hyvällä uimataidolla pärjää suurimmassa osassa yllättäviä vaaratilanteita.

Kohti aikuisuutta kasvaessa kesäiset uintiretket kavereiden kanssa onnistuvat turvallisesti ja parhaiten, kun uimataito on kunnossa ja voi jännittämättä lähteä kavereiden kanssa uimaan. Aikuisena liikunta vedessä ja veden äärellä omien tai läheisten lasten kanssa onnistuu parhaiten
uimataitoisena. Ikääntyessämme vedessä liikkuminen on yksi parhaimmista tavoista ylläpitää
päivittäistä toimintakykyä.

Kuinka me mahdollistamme tämän uimataidon oppimisen lapsille?

Uinti kuuluu kansallisen opetussuunnitelman perusteisiin, joten uimataidon oppiminen tulee suurimmalla osalla lapsista ajankohtaiseksi viimeistään alakoulussa. Koulujen uinninopetus onkin tärkeää juuri siksi, että se tavoittaa myös lapset, joilla ei esimerkiksi taloudellisista syistä ole mahdollisuutta käydä säännöllisesti uimahallissa tai osallistua uimakouluun. Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton (SUH) tavoitteena on, että joka kunnassa lapsilla olisi kuusi tuntia uintia jokaisena alakoulun lukuvuotena. Siihen on vielä matkaa. Etenkin nyt pandemian jäljiltä on jäänyt myös uimataidon osalta paljon oppimisvelkaa. Kannustankin jokaista vanhempaa kysymään omassa kunnassaan, että joko meillä järjestetään #Uintia6tuntia.

#Uintia6tuntia on myös tämän kesän haaste vanhemmille. Käykää lapsenne kanssa kesän aikana uimassa vähintään kuusi kertaa ja katsokaa, kuinka lapsi kehittyy näiden kertojen aikana taidoissaan liikkua vedessä. Vanhempien ei tarvitse olla uimaopettajia, ainoastaan mahdollistaa lapselle leikkiminen vedessä ja veden ääressä, toki valvotusti. Tutustu, tutki, touhua. Näillä kolmella sanalla päästään hyvin alkuun:

• Annetaan lasten tutustua veteen rauhassa. Yhteiset pesuhetket lelujen kanssa tekevät vedestä tutun iholla, kasvoilla ja korvissa.
  • Käydään uimassa. Päästetään lapset tutkimaan vettä rauhassa ja liikkumaan vedessä.
  • Annetaan lasten touhuta vedessä, paljon. Taidot kehittyvät itsestään, huomaamatta.

Osallistu Uimataitoviikkoon – lahjoita lapselle uimataito

Tänä vuonna Uimataitoviikkoa vietetään 16.-22.5.2022. Sen aikana kerätään varoja Hopen asiakasperheiden lasten uimakoulumaksuihin. Jokaisella lapsella on oikeus oppia uimaan. Myös sinä voit lahjoittaa lapselle uimataidon: www.suh.fi/hope

*****

Lisätietoa veteen totuttautumisesta, uimataidosta, uimakouluista ja turvallisesta vesillä ja veden äärellä liikkumisesta löydät:

www.lapsestavedenystava.fi
www.suh.fi/uimaopetus

Kirjoittaja Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton koulutussuunnittelija Tero Savolainen