Hopen Toivon päivän kampanjalla toteutetaan nuorten haaveita – lahjoittamalla olet mukana tekemässä unelmista totta

“Toivon päivä on viesti tasa-arvoisen lapsuuden ja nuoruuden puolesta”, sanoo Hopen Turun toimipisteen tiiminvetäjä Susanna Heinonen. Kampanjalla kerätään lahjoituksia nuorten toiveiden toteuttamiseen. Toivon päivän kampanja alkaa 21.5. ja huipentuu 4.6. Toivon päivään.

Toivon päivän kampanjalla toteutetaan 12–17-vuotiaiden nuorten toiveita. Heinonen kuvailee ikäryhmää väliinputoajiksi lapsuuden ja aikuisuuden välillä. Kampanjan aikana nuoret saavat tuoda esille omia toiveitaan. Tänä vuonna nuoria on kannustettu itse kirjoittamaan laajemmin toiveistaan ja siitä, miksi ne eivät ole aiemmin voineet toteutua.

Toivon päivän viesti on tasa-arvon viesti. Kaikki ansaitsevat tasa-arvoisen lapsuuden ja nuoruuden ja ovat sen arvoisia.

Tätä Heinonen haluaa korostaa aivan kaikille, sekä lahjoittajille että toiveita esittäville nuorille.

Vähävaraisissa perheissä nuori ei ehkä edes uskalla kertoa toiveitaan, koska uskoo, ettei vanhemmilla olisi kuitenkaan varaa toteuttaa niitä. Tilanne aiheuttaa paineita myös vanhemmille. On raskasta joutua jatkuvasti sanomaan “ei” nuoren toiveille. Toivon päivän lahjoitusten avulla nuoren toiveelle voidaan kuitenkin sanoa ”kyllä”.

“Toivon päivällä Hope haluaa viedä tunnetta sydämiin”, Heinonen muotoilee.

Nuori saa toivoa ja haaveilla myös isosti

Poikkeusajan vähittäinen väistyminen näkyy myös toiveissa. Nuoret toivovat taas huvipuistokäyntiä, piknikkiä ja muuta sosiaalista tekemistä.

Lähes kaksi vuotta poikkeustilaa on korostanut yksinäisyyttä ja eristänyt monia vielä tavallista enemmän sosiaalisista piireistä”, Heinonen toteaa ja toivoo, että tällä kertaa korona väistyisi pysyvästi.

Toivon päivässä esitetyt toiveet voivat olla hyvinkin pieniä, eivätkä kaikki uskalla toivoa isosti. Pienikin toteutettu toive voi olla merkittävä askel kohti seuraavan toiveen toteutumista tai tervetullutta vaihtelua arkeen, joka voi olla hyvinkin raskas.

Nuorilla on kuitenkin oikeus toivoa ja haaveilla myös isosti”, Heinonen muistuttaa.

Toiveet toteutetaan kasvotusten

Toivon päivänä nuorten aineellisia toiveita toteutetaan uusilla tuotteilla. Nuorelle, joka kenties harvoin on saanut itselleen uutta ja juuri hänelle hankittua tavaraa, uutuuden merkitys voi olla suuri.

Se, että nuori voi sanoa, että ‘Mä oon saanut tän, tämä on mun´, voi olla hyvin merkittävää nuorelle”, Heinonen kuvailee.

Nuorten toiveet toteutetaan aina kasvotusten. Toiveen toteutuksen aikataulu sovitaan nuoren aikataulujen mukaan niin, että hän pääsee itse Hopen toimipisteelle vastaanottamaan esimerkiksi uuden pyöränsä. Joskus toteutunut toive nostaa aivan kyyneleet silmiin.

Poika ja mopo

Susanna nostaa esiin tarinan pojasta ja tämän moposta. Poika oli tehnyt kaksi vuotta ahkerasti kesätöitä, jotta sai ostettua oman mopon. Mopo oli pojalle tärkeä sekä sosiaalisesti että käytännön syistä, hänen asuinalueellaan kun ei juuri busseja kulje.

Pian poika kuitenkin joutui kolariin. Vakuutusyhtiö päätti, ettei se korvaa pojan mopolle aiheutuneita vaurioita.

Poika välitti toiveensa uusista varaosista moponsa korjaamista varten Hopen Toivon päivään vuonna 2021. Toive jaettiin Turun Hopen Facebookissa. Pian Turun toimistossa soi puhelin. Langan toisessa päässä oli lahjoittaja, joka halusi kustantaa pojalle kaikki tarvittavat varaosat. Elettiin kuitenkin koronan vuoksi aiheutuneen komponenttipulan huippuhetkiä, eikä osia ollut saatavilla.

Lahjoittaja ei tästä vastoinkäymisestä lannistunut. Hän päätti ostaa kumppaninsa kanssa pojalle kokonaan uuden mopon.

Poika kutsuttiin liikkeeseen. Hän luuli, että saisi lahjoituksena varaosia vaurioituneeseen mopoonsa. Liikkeen takapihalle mennessä pojan silmät osuivat mopoon, joka oli väriä myöten hänen unelmansa.

Äiti, juuri tuosta olen aina haaveillut, mutta tiedän, että se on liian kallis”, hän sanoi. Omistaja kuitenkin kääntyi pojan puoleen ja kertoi, että juuri se mopo on nyt hänen.

Tästä tiedosta seurasi onnen kyyneleitä ja suurta iloa! Pyörän lisäksi poika sai liikkeeltä lahjana uuden kypärän ja ajohanskat.

Jopa Turun Hopen vapaaehtoisille nimettömänä pysynyt lahjoittaja on osallistunut jo etukäteen myös tämän vuoden Toivon päivän keräykseen. Hän tiputti kirjekuoressa postilaatikkoon useamman sadan euron lahjakortin pyöräliikkeeseen. Oma pyörä on monen nuoren toive.

Osallistu Toivon päivän kampanjaan tekemällä lahjoitus

Toivon päivässä luodaan yhdessä parempaa tulevaisuutta ja annetaan lapsille ja nuorille tasavertainen arki”, Heinonen tiivistää.

Kaikki lahjoitukset ovat summasta riippumatta arvokkaita ja auttavat toteuttamaan nuorten toiveita!

Tämän vuoden Toivon päivässä toteutamme nuorten toiveita seuraavissa kaupungeissa:
Hyvinkää-Riihimäki, Hämeenlinna, Kajaani, Kokkola, Kouvola, Kuopio, Lappeenranta, Mikkeli, Oulu, pääkaupunkiseutu, Pori, Seinäjoki, Tampere, Turku ja Vaasa.

Katso esimerkkejä nuorten toiveista ja tee oma lahjoituksesi.

Kampanja on käynnissä 21.5.–4.6.

Lämmin kiitos, että olet mukana!