Lappeenranta lähti tukemaan vähävaraisten lasten ja nuorten harrastamista suorilla avustuksilla

Kun perheen toimeentulo on tiukassa, myös lasten ja nuorten harrastaminen voi olla vaakalaudalla. Kerromme Hopen blogissa kuntien hyvistä ratkaisuista lasten ja nuorten tasa-arvoisten harrastusmahdollisuuksien turvaamiseksi. Ensimmäisenä vuorossa on Lappeenranta, jossa kaupunki tukee lasten ja nuorten harrastustoimintaa myöntämällä harrastusavustuksia.

Vähävaraisten perheiden lapsista jopa 80 prosenttia kertoo, että ei voi perheen taloudellisen tilanteen vuoksi osallistua säännöllisiin harrastuksiin kuin rajatusti. Lappeenrannan kaupunki tukee taloudellisesti haastavassa asemassa olevien lasten ja nuorten harrastustoimintaa muun muassa myöntämällä kohdennettuja harrastusavustuksia.

Nuorisotoimen koordinaattori Mona Taipale kertoo, että kaupungin avustukset ohjataan nyt suoraan kumppanuustahoille, kuten urheiluseuroille, jotka sitten jakavat tukea sitä hakeneille.

”Harrastusten järjestäjät tuntevat usein perheet ja tietävät, ketkä saattavat tarvita apua. Poikkeusaika on koetellut monia perheitä, mutta lapsen harrastuksen ei tarvitse päättyä korona-ajan vuoksi. Seuroissa huomataan heti, jos lapset tipahtavat pois harrastuksista.”

Kaupunki myöntää nyt tukea Lappeenrannassa toimiville sopimusseuroille, -yhdistyksille ja -säätiöille sekä taiteen perusopetusta järjestäville yksiköille. Nämä tahot jakavat tukea alle 18-vuotiaille lappeenrantalaisille lapsille ja nuorille, joiden on vaikeaa aloittaa tai jatkaa harrastusta perheen tiukan talouden vuoksi.

Harrastus ehkäisee syrjäytymistä

Seuraavaksi kaupunki aikoo selvittää uuden toimintamallin vastaanottoa ja toimivuutta. Taipaleen mukaan on kiinnostavaa esimerkiksi tietää, onko jaettu avustus riittänyt taloudellisesti haastavassa asemassa olevien lasten ja nuorten tukemiseen.

Taipale on työskennellyt aikaisemmin Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelmassa.

”Minusta on tärkeää ajatella perheiden tukemista kokonaisuutena. Se, että pyrimme kunnan ja yhdistysten kanssa yhdessä tukemaan lapsen harrastuksen jatkamista, on sekä lasten että perheiden parhaaksi. Harrastustoiminta myös ehkäisee vahvasti syrjäytymistä.”

Mona Taipale arvioi, että Lappeenrannassa kaupungin ja Hopen avustustoiminnat täydentävät hyvin toisiaan. Viime keväänä hän ohjasi urheiluvarusteita tarvitsevia vähävaraisia perheitä Hope ry:n avustustoiminnan pariin.

”Olemme tässä yhteisellä asialla. Me tuemme perheitä harrastusten kausimaksujen maksamisessa, Hope taas kustantaa perheille esimerkiksi urheiluvälineitä.”

Hope ry aloitti toimintansa Lappeenrannassa kaksi vuotta sitten. Taipale on huomannut, että kohdennettu auttamistoiminta on otettu kaupungissa innostuneesti vastaan. Lahjoituksia saatiin jo ensimmäisen toimintavuoden aikana valtavasti. Moni kokee auttavansa konkreettisesti naapuriaan tuodessaan lahjoituksen Hopelle.

”Huomasin itsekin, että vaateavun, harrastusvälineiden ja pelien eteenpäin lahjoittaminen tuntui hyvältä, kun tiesin avun kohdentuvan paikallisesti.”

Hope julkaisee lokakuussa listan toimista, joita kunnassa voidaan tehdä vähävaraisten perheiden lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksien turvaamiseksi. Pysy kuulolla!

Lue lisää aiheesta: Harrastus kannattelee myös korona-aikana.
Voit tukea vähävaraisten perheiden lasten harrastamista kanssamme lahjoittamalla sinulle sopivan summan.

Perheet voivat hakea harrastustukea Hopen paikallistoimijoilta vapaamuotoisella hakemuksella. Paikallistoimijat tekevät tukipäätökset keräysvaratilanteen mukaan. Harrastustuella autetaan alle 18-vuotiaita kouluikäisiä lapsia, joiden ainoa harrastus uhkaa loppua tai jotka ovat aloittamassa harrastamista.

Kun on tahtoa, on toivoa.

Eveliina Hostila
toiminnanjohtaja