Tiedote: Hopen ry:n Toivon päivän kampanja toteuttaa jälleen vähävaraisten lasten ja nuorten harrastushaaveita

Minkälaisista asioista sinä unelmoit lapsena? Oliko sinulla mahdollisuus toteuttaa haaveitasi? Pitkään jatkunut poikkeustilanne on vaikuttanut rajusti monen lapsiperheen toimeentuloon. Perjantaina 21.5. käynnistyvä Hope ry:n Toivon päivän kampanja muistuttaa, että vähävaraisten lasten ja nuorten unelmat ovat tärkeitä ja monet niistä jäävät toteutumatta ilman lahjoituksia.

Tänä keväänä Hope täyttää lasten harrastus- ja vapaa-ajan haaveita. Viime vuoden Toivon päivän kampanjassa Hope toteutti 500 lapsen toiveet.

“Toivoisin saavani kitaran – ei sähkökitaraa vaan akustisen. Ihastuin koulussa kun sain harjoitella kitaransoittoa. Kitaralla soittaminen rauhoittaa ja nautin siitä. Kärsin yksinäisyydestä, eikä minulla ole kavereita. Kitara toisi iloa. ” – Nuori, 14v

Hopen toiminnanjohtaja Eveliina Hostilan mukaan lasten unelmat saattavat yllättää aikuisen.

”He haaveilevat esimerkiksi omasta polkupyörästä, päivästä huvipuistossa tai mahdollisuudesta piirtää ja maalata. Unelmat voivat olla pieniä, mutta nuorille itselleen hyvin tärkeitä”, Hostila sanoo.

Pienenkin toiveen täyttyminen voi olla askel kohti isojen unelmien saavuttamista. Hostila muistuttaa, että mieluisa harrastus myös kannattelee lapsen elämää silloin, kun kotona on vaikeaa ja arki tuntuu haastavalta.

“Harrastus tarjoaa lapselle tekemisen, oppimisen ja itsensä ylittämisen kokemuksia. Tämä mahdollisuus tulisi olla jokaisella, perheen varallisuuteen katsomatta.”

Pitkään jatkunut poikkeustilanne on vaikuttanut monen lapsiperheen elämään ja usean lapsen harrastukset ovat perheiden tiukan taloustilanteen vuoksi keskeytetty.

“Koripallon pelaaminen on ollut unelmani jo pitkään. Taloudellisen tilanteen takia en ole varma voinko jatkaa. Unelma olisi päästä maajoukkueeseen ja leireille, jotka ovat hyvin arvokkaita. Toiveenani on myös, että äidin ei tarvitsisi tehdä niin paljon ylitöitä kustantaakseen kolmen lapsen koripalloharrastuksen. Sitten hänellä olisi myös enemmän aikaa meille.” – Nuori, 13v

Löydät esimerkkejä lasten toiveista ja unelmista Hopen verkkosivuilta.
Lahjoituksen tekeminen onnistuu myös verkossa.
Kampanja on käynnissä 21.5.-4.6.2021.

Kampanjassa tuetaan tänä vuonna lapsiperheitä pääkaupunkiseudulla, Hyvinkää-Riihimäen seudulla, Hämeenlinnassa, Kajaanissa, Kokkolassa, Kuopiossa, Lahdessa, Mikkelissä, Oulussa, Porissa, pääkaupunkiseudulla, Seinäjoella, Tampereella, Turussa ja Vaasassa. Alle 18-vuotiaiden lasten vanhemmat ovat hakeneet tukea ja jakaneet lastensa unelmat Hope ry:n paikallistoimijoille vapailla hakemuksilla.

Lisätiedot ja yhteydenotot:

Eveliina Hostila
eveliina.hostila@hopeyhdistys.fi

Kun on tahtoa, on toivoa.

Hope – Yhdessä & Yhteisesti ry toimii yhdessä yhteiseksi hyväksi. Autamme vapaaehtoisvoimin ja luottamuksella vähävaraisia ja kriisin kokeneita lapsiperheitä Suomessa. Teemme avullasi todeksi unelmaa siitä, että lapsilla olisi tasa-arvoisemmat mahdollisuudet hyvään arkeen. Jaamme perheille konkreettisia vaate- ja tavaralahjoituksia sekä lapsille ja nuorille harrastustukea ja vapaa-ajan elämyksiä.