TIEDOTE: Hopen ry:n Toivon päivän kampanja toteuttaa lahjoituksin vähävaraisten lasten ja nuorten haaveita

Muistatko, mitä sinä toivoit nuorena? Toteutuivatko toiveesi? Lauantaina 21.5. käynnistyy jo perinteinen Hope ry:n Toivon päivän kampanja. Kampanja muistuttaa 12–17-vuotiaiden lasten ja nuorten unelmien tärkeydestä ja siitä, että kaikki ansaitsevat tasa-arvoisen lapsuuden perheen taloudellisesta tilanteesta riippumatta. Kampanja huipentuu 4.6. Toivon päivään.

Toivon päivän kampanjassa kerätään rahaa vähävaraisten lasten ja nuorten harrastus- ja vapaa-ajan haaveiden toteuttamiseen. Suomessa vähävaraisissa perheissä elää noin 120 000 lasta.

Hopen toiminnanjohtaja Eveliina Hostila kertoo, että nuorten unelmat saattavat yllättää aikuisen.
“Vähävaraisessa perheessä elävä nuori jää usein ulkopuolelle sellaisista asioista, jotka ovat kavereille arkisia. Nuori voi haaveilla esimerkiksi seinäkiipeilystä, matkasta ystävän luo tai maalaustarvikkeista. Unelmat ovat koostaan riippumatta hyvin tärkeitä”, Hostila sanoo.

“Toive olis saada itselle ja kaverille rannekkeet tivoliin ja jotain syömistä siellä päivän aikana. Äiti ei pysty meille kaikille neljälle sisarukselle koskaan ostamaan rannekkeita ja ruokia saman kesän aikana. Olisi ihanaa päästä kaverin kanssa viettämään kesäpäivää tivoliin ja laitteisiin.”
Tyttö 16 v, Mikkeli

Tänä vuonna paikallistoimijoiden avulla toteutetaan lasten ja nuorten toiveita pääkaupunkiseudulla, Hyvinkää-Riihimäen seudulla, Hämeenlinnassa, Kajaanissa, Kokkolassa,Kouvolassa, Kuopiossa, Lappeenrannassa, Mikkelissä, Oulussa, Porissa, Seinäjoella,Tampereella, Turussa sekä Vaasassa.

UUTTA TUTKIMUSTIETOA LASTEN HARRASTUKSISTA JA PERHEIDEN TOIMEENTULOSTA

Pienenkin toiveen täyttyminen voi olla iso askel kohti seuraavien unelmien saavuttamista. Hostila muistuttaa, että mieluisa harrastus voi kannatella lapsen tai nuoren arkea silloinkin, kun kotona on hankalaa.
“Harrastuksen kautta lapsi saa mieluisaa tekemistä sekä oppimisen ja itsensä ylittämisen kokemuksia. Jokaisella lapsella pitäisi olla mahdollisuus saada iloa ja hyötyä harrastuksista perheen varallisuudesta riippumatta”, Hostila sanoo.

“Akryylimaalausten tekeminen on haaveena ja niihin tarvitsisi tarvikkeita. Olisi kiva päästä tekemään sukulaisille lahjaksi omia tauluja.”
Tyttö 14 v, Seinäjoki.

Toivon päivänä 4.6. julkaistaan myös Lastensuojelun Keskusliiton ja Hope ry:n yhdessä toteuttamaan kyselyyn perustuva raportti ”Kuljeta, kannusta ja konkurssi – Lasten harrastamisen kustannukset ja HOPEN harrastustuki”.

Löydät lisää esimerkkejä lasten ja nuorten toiveista ja unelmista Hopen verkkosivuilta.
Voit lahjoittaa verkossa: Toivon Päivä 2022

Kampanja on käynnissä21.5.–4.6.

Lisätiedot ja yhteydenotot:
Eveliina Hostila
eveliina.hostila@hopeyhdistys.fi
www.hopeyhdistys.fi

Kun on tahtoa, on toivoa.

Hope – Yhdessä & Yhteisesti ry toimii yhdessä yhteiseksi hyväksi. Autamme vapaaehtoisvoimin ja luottamuksella vähävaraisia ja kriisin kokeneita lapsiperheitä Suomessa. Teemme avullasi todeksi unelmaa siitä, että lapsilla olisi tasa-arvoisemmat mahdollisuudet hyvään arkeen. Jaamme perheille konkreettisia vaate- ja tavaralahjoituksia sekä lapsille januorille harrastustukea ja vapaa-ajan elämyksiä