Tiedote: Lapsiperheiden avuntarve jatkaa kasvuaan: Avustettujen perheiden määrä joillakin paikkakunnilla jo yli vuoden 2020 tason

Vähävaraisia lapsiperheitä tukeva Hope ry:n saamat avustuspyynnöt jatkavat kasvuaan. Pandemian tuoma taloudellinen epävarmuus näkyy perheiden tilanteessa ja vuosi 2020 oli Hopen historian ruuhkaisin. Kuluvan vuoden aikana kasvu on jatkunut ja joillakin paikkakunnilla avustettuja perheitä oli jo syyskuun lopussa enemmän kuin koko edellisvuonna. Syyskuun loppuun mennessä apua on saanut Hopen kautta yli 7400 perhettä ja näissä lähes 18 000 lasta tai nuorta. Koko vuoden 2020 aikana Hope avusti noin 9000:aa perhettä ja niissä yli 22 000 lasta tai nuorta.

“Vapaaehtoisillamme on koko vuoden ollut kädet täynnä työtä avustuspyyntöjen, lahjoitusten vastaanoton ja jakelun kanssa. Perheiden haastavat tilanteet todella näkyvät työmme arjessa. Monissa kunnissa myös sosiaalitoimi osaa jo ohjata tukea tarvitsevat perheet meidän luoksemme ja tarve avulle on kova”, sanoo toiminnanjohtaja Eveliina Hostila Hopesta.

“Onneksi myös lahjoittajat ovat olleet hyvin aktiivisia koko korona-ajan, minkä ansiosta pystymme vastaamaan perheiden tarpeisiin useimmilla paikkakunnilla hyvin”, Hostila sanoo.

Hope jakaa vähävaraisille ja kriisin kokeneille lapsiperheille vaate- ja tavara-apua sekä tukee lasten harrastusmahdollisuuksia ja vapaa-ajan toimintaa. Työtä tehdään valtakunnallisesti, yhteensä 20 paikkakunnalla. Työ perustuu lahjoituksiin yksityishenkilöiltä ja yrityksiltä sekä laajaan vapaaehtoistyöhön.

HOPE VIE VIESTIÄ PERHEIDEN TILANTEESTA TUOREILLE KUNTAPÄÄTTÄJILLE

Alkusyksyn aikana Hope on vienyt viestiä perheiden haastavista tilanteista myös tuoreille kuntapäättäjille.

Uudet valtuutetut useimmilla Hope-paikkakunnilla ovat saaneet yhteydenoton Hopen paikallistiimeiltä, joukon ehdotuksia erityisesti vähävaraisten perheiden lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksien turvaamiseksi kunnan päätöksenteossa sekä kutsun esimerkiksi tutustumaan Hopen toimintaan omalla paikkakunnalla.

“Valtuutetut ovat reagoineet viesteihimme ja kiittäneet tärkeästä työstä. Joillakin paikkakunnilla olemme päässeet esimerkiksi vierailemaan valtuustoryhmässä”, Hostila kertoo.

“Paikallistiimeillämme on runsaasti ensikäden tietoa vähävaraisten perheiden tilanteesta alueella. Avustustoiminta on tärkeää, mutta pitkän aikavälin tavoitteenamme on tehdä se tarpeettomaksi. Toivomme, että uudet kuntapäättäjät ottavat viestimme vakavasti ja pyrkivät turvaamaan lasten ja nuorten tasa-arvoisia mahdollisuuksia omissa kunnissaan”, Hostila sanoo.

Lisätiedot ja yhteydenotot:

eveliina.hostila@hopeyhdistys.fi

Kun on tahtoa, on toivoa.

Lue Hopen vinkit kuntapäätäjille:

Kuntapäättäjä, varmista että jokainen lapsi saa harrastaa!

Hope – Yhdessä & Yhteisesti ry toimii yhdessä yhteiseksi hyväksi. Autamme vapaaehtoisvoimin ja luottamuksella vähävaraisia ja kriisin kokeneita lapsiperheitä Suomessa. Teemme avullasi todeksi unelmaa siitä, että lapsilla olisi tasa-arvoisemmat mahdollisuudet hyvään arkeen. Jaamme perheille konkreettisia vaate- ja tavaralahjoituksia sekä lapsille ja nuorille harrastustukea ja vapaa-ajan elämyksiä.
Lahjoituksia Hope ry:lle voi tehdä verkkolahjoituksina nettilippaan kautta. Yritykset ja yhteisöt voivat ehdottaa yhteistyötä Hopen paikallistoimijoille. Valtakunnalliset yhteistyöehdotukset toivotaan suoraan toiminnanjohtajalle.