Hope ry:n vinkit kuntapäättäjille: Turvataan harrastaminen myös vähävaraisten perheiden lapsille ja nuorille

Hope kuuntelee tarkasti vähävaraisten lapsiperheiden arjen kokemuksia. Siksi tiedämme, miten tärkeää harrastaminen on lapsille ja nuorille silloinkin, kun perheen toimeentulo on tiukassa. Kokosimme kuntapäättäjille joukon konkreettisia vinkkejä harrastusmahdollisuuksien turvaamiseksi myös tiukan kuntatalouden aikana.

Tämä vuosi on muuttanut monen lapsen ja nuoren elämää. Koronakriisin seurauksena vähävaraisia lapsiperheitä on Suomessa aikaisempaa enemmän. Jopa 80 prosenttia vähävaraisten perheiden lapsista kertoo, että ei perheen taloustilanteen vuoksi voi osallistua harrastuksiin kuin rajatusti. Hope haluaa varmistaa, että lapselle tärkeän harrastuksen ei tarvitse päättyä perheen vaikean taloustilanteen vuoksi.

Moni kunta voisi tiukassakin taloustilanteessa tehdä lasten hyväksi vielä paljon. Tänä vuonna Hope kuuntelee perheiden toiveita ja ajatuksia siitä, minkälaista tukea he kokevat tarvitsevansa lasten harrastustoiminnan jatkumiseksi. Moni perhe hyötyisi esimerkiksi siitä, että lasten harrastukset huomioitaisiin perheen toimeentulotukipäätöksissä.

Hopen kokoamat toimintaohjeet sisältävät hyviä tekoja, jotka kunta voi toteuttaa tiukallakin budjetilla. Toiminta kannattaa, sillä rakas harrastus merkitsee lapselle paljon muutakin kuin vaikkapa säännöllistä liikuntaa.

Oma harrastus tuo lapsen elämään onnistumisen ja yhteisöllisyyden kokemuksia. Itse valitun lajin parissa lapset ja nuoret tapaavat ystäviä ja viettävät laadukasta vapaa-aikaa. Ennen kaikkea harrastuksissa saadut kokemukset vahvistavat lapsen ja nuoren kykyä selviytyä vaikeistakin elämäntilanteista.

Hopen vinkit kuntapäättäjille löydät täältä.

Vaikuta kanssamme! Tule mukaan auttamaan ja kerro, miten voisimme auttaa parhaiten.

Lue lisää aiheesta: Harrastus kannattelee myös korona-aikana.

Voit tukea vähävaraisten perheiden lasten harrastamista kanssamme lahjoittamalla sinulle sopivan summan.

Perheet voivat hakea harrastustukea Hopen paikallistoimijoilta vapaamuotoisella hakemuksella. Paikallistoimijat tekevät tukipäätökset keräysvaratilanteen mukaan. Harrastustuella autetaan alle 18-vuotiaita kouluikäisiä lapsia, joiden ainoa harrastus uhkaa loppua tai jotka ovat aloittamassa harrastamista.

Kun on tahtoa, on toivoa.